CDN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ آیا تا به حال کنجکاو شده‌اید که وقتی یک وب‌سایت را بارگذاری می‌کنید، محتوا چگونه به سرعت به کامپیوتر شما می‌رسد؟ اینجاست که شبکه تحویل محتوا یا CDN وارد عمل می‌شود. در این مقاله به بررسی دقیق این فناوری و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

 شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا یا Content Delivery Network یک شبکه توزیع‌شده از سرورها است که در نقاط مختلف جغرافیایی قرار دارند و هدف آن ارائه محتوا به کاربران با بهترین عملکرد و سرعت ممکن است. به عبارت ساده‌تر، CDN یک شبکه جهانی از سرورها است که محتوا را از مبدأ اصلی آن (مانند سرور اصلی وب‌سایت یا اپلیکیشن) کپی کرده و آن را در سرورهای خود ذخیره می‌کند. سپس، هنگامی که کاربر درخواست محتوایی مانند یک فایل ویدئویی، تصویر یا فایل اسکریپت را می‌کند، CDN آن را از نزدیکترین سرور خود ارائه می دهد  که به آن نقطه حضور (PoP) نیز گفته می شود.

انواع CDN در طول زمان

CDN ثابت (Static CDN)

اولین نسل شبکه‌های توزیع محتوا، CDN ثابت بود. این نوع از شبکه‌ها بیشتر روی محتوای ثابت مانند دانلود نرم‌افزار و پخش صوتی و تصویری تمرکز داشتند. تکنیک‌های استفاده شده در این نسل به‌عنوان پایه و اساس CDN های امروزی عمل می‌کنند. CDN ثابت با استفاده از سرورهای پراکنده در نقاط مختلف جهان، محتوای ثابت را به کاربران نهایی تحویل می‌داد.

CDN پویا (Dynamic CDN)

با رشد فناوری‌های جدید مانند رایانش ابری و موبایل، خدمات CDN نیز تکامل یافتند. سی دی ان پویا امکان ارائه کارآمد محتوای چندرسانه‌ای و پویا را فراهم کرد. این نسل از شبکه‌های توزیع محتوا، با استفاده از سرورهای قدرتمند و شبکه‌های توزیع شده، محتوای پویا را به کاربران نهایی تحویل می‌داد.

CDN چندمنظوره (Multi-purpose CDN)

نسل سوم شبکه‌های توزیع محتوا، CDN چندمنظوره است. در این نسل، شبکه گسترده‌ای از POP (Point of Presence) برای بهبود سرعت تحویل محتوا و گسترش پوشش منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌شود. همچنین، از بین بردن خطرات امنیت سایبری با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته امنیتی، یکی از ویژگی‌های مهم این سی دی ان چندمنظوره است.

مزایای استفاده از شبکه CDN

کاهش زمان بارگذاری صفحه: سی دی ان با کاهش فاصله فیزیکی بین کاربر و سرور میزبان وب، سرعت بارگذاری منابع را افزایش می‌دهد. همچنین، بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند load balancing و SSD به انتقال سریع‌تر داده‌ها کمک می‌کند.

افزایش در دسترس بودن محتوا:حجم زیاد ترافیک یا خرابی‌های سخت‌افزاری می‌توانند عملکرد عادی وب‌سایت را مختل کنند؛ اما سی دی ان با توزیع استراتژیک محتوا در سرورهای متعدد خود می‌تواند ترافیک بیشتری را مدیریت کرده و در برابر خرابی‌های سخت‌افزاری مقاومت کند.

کاهش هزینه پهنای باند: هر بار که سرور مبدأ به یک درخواست پاسخ می‌دهد، پهنای باند مصرف می‌شود. سی دی ان با قابلیت کَش کردن خود مصرف پهنای باند و در نتیجه هزینه‌های هاستینگ را برای صاحب وب‌سایت به‌طور محسوسی کاهش می‌دهد.

بهبود امنیت وب‌سایت:  امنیت اطلاعات بخش جدایی‌ناپذیری از سی دی ان است. سی دی ان با ارائه گواهینامه‌های TLS/SSL جدید و همچنین جلوگیری از حملات DDoS و سایر حملات سایبری امنیت وب‌سایت را تضمین ‌می‌کند.

عملکرد شبکه توزیع محتوا CDN

شبکه توزیع محتوا CDN یک سیستم قدرتمند است که محتوای وب را به طور موثر و کارآمد در اختیار کاربران نهایی قرار می‌دهد. عملکرد این شبکه بر اساس دو مکانیسم است:

مکانیسم اول: توزیع محتوا

شبکه توزیع محتوا CDN محتوای مهم را در چندین مرکز داده در سطح جهانی توزیع می‌کند. این مرکز داده‌ها در نقاط مختلف جهان قرار دارند و محتوای وب را برای دانلود سریع‌تر در اختیار کاربران نهایی قرار می‌دهند. همچنین، از فرایندهای بهینه‌سازی سرور بر اساس نوع محتوا استفاده می‌کند تا آن محتوا را تا حد امکان به صورت کارآمد و با بالاترین کیفیت به دست کاربر برساند.

مکانیسم دوم: تخلیه ترافیک

شبکه توزیع محتوا CDN علاوه بر عملکرد بهتر، ترافیکی را که مستقیماً از زیرساخت مبدأ ارائه‌دهنده محتوا می‌آید را تخلیه می‌کند. این منجر به صرفه جویی در هزینه‌های ارائه دهنده محتوا می‌شود. سرورهای سی دی ان همچنین در برابر حملات DDOS مؤثر هستند. آن‌ها زیرساخت سرور توزیع شده بزرگ خود را دارند که با آن می‌توانند این‌گونه حملات را به راحتی دفع کرده و آسیبی نبینند.

CDN ایرانی بهتر است یا خارجی؟

فاصله فیزیکی بین سرورهای CDN و کاربران تاثیر مستقیم روی سرعت تحویل محتوا به کاربر دارد. ازآنجایی‌که بیشتر مشتریان وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین ایرانی در ایران حضور دارند، CDN های ایرانی با توزیع مناسب سرورهای خود در مراکز داده داخل کشور، این فاصله فیزیکی را کاهش داده و سرعت تحویل و بارگذاری محتوا را افزایش می‌دهند.

در مقابل، نزدیک‌ترین سرورهای CDNهای خارجی در کشورهای همسایه قرار دارند و به‌مراتب کندتر از سرورهای شبکه توزیع محتوا ایرانی عمل می‌کنند. این تفاوت در سرعت تحویل محتوا می‌تواند تأثیر مهمی بر تجربه کاربر داشته باشد.

مشتریان ایرانی برای دریافت پشتیبانی سرویس CDN از ارائه‌دهندگان خارجی، به دلایل مختلفی مانند محدودیت زبان و تفاوت ساعات شبانه روز دچار مشکل شده و ممکن است در موارد اضطراری نتوانند پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت کنند. این محدودیت‌ها در سرویس پشتیبانی CDN ایرانی وجود نداشته و مشتریان می‌توانند به‌راحتی راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

عملکرد شبکه توزیع محتوا CDN

عملکرد شبکه توزیع محتوا CDN بر اساس دو مکانیسم است: توزیع محتوا و تخلیه ترافیک. شبکه توزیع محتوا CDN محتوای مهم را در چندین مرکز داده در سطح جهانی توزیع می‌کند و آن را برای دانلود سریع‌تر در اختیار کاربران نهایی قرار می‌دهد. همچنین، از فرایندهای بهینه‌سازی سرور بر اساس نوع محتوا استفاده می‌کند تا آن محتوا را تا حد امکان به صورت کارآمد و با بالاترین کیفیت به دست کاربر برساند. علاوه بر این، شبکه توزیع محتوا CDN ترافیکی را که مستقیماً از زیرساخت مبدأ ارائه‌دهنده محتوا می‌آید، تخلیه می‌کند و صرفه جویی در هزینه‌های ارائه دهنده محتوا را فراهم می‌کند. سرورهای CDN همچنین در برابر حملات DDOS مؤثر هستند و زیرساخت سرور توزیع شده بزرگ خود را دارند که با آن می‌توانند این‌گونه حملات را به راحتی دفع کرده و آسیبی نبینند.

نتیجه گیری 

همانطور که در طول مقاله گفتیم استفاده از سرویس CDN ضروری است زیرا می‌تواند به بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت، افزایش در دسترس بودن محتوا، کاهش هزینه پهنای باند و بهبود امنیت وب‌سایت کمک کند. با استفاده از دی ان لس می‌توانید محتوای وب را به طور موثر و کارآمد در اختیار کاربران نهایی قرار دهید و تجربه کاربر را بهبود بخشید. علاوه بر این، دی ان اس می‌تواند در برابر حملات DDOS مؤثر باشد و زیرساخت سرور توزیع شده بزرگ خود را دارد که با آن می‌توانند این‌گونه حملات را به راحتی دفع کرده و آسیبی نبینند.